Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
De sociaal juridische kaart van Amsterdam is de eerste plek waar een uniek netwerk van (sociaal) rechtshulpverleners samenkomt. Kosteloos en toegankelijk voor iedereen.

In het project Het Probleem van de Volle Boodschappentas onderzochten we samen hoe de sociale rechtshulpverlening momenteel omgaat met het verwerken van ‘boodschappentassen’ aan juridische problemen van mensen in Nederland. Hierbij keken we expliciet naar de mogelijkheden en oplossingen die er (kunnen) zijn door gebruik van technologie en digitale tools. Het uiteindelijke eindproduct dat hieruit is voortgekomen, is de sociaal juridische kaart van Amsterdam. Ontwikkeld in samenwerking met Patroon en dankzij subsidie van de Raad voor Rechtsbijstand.

Doel

Het doel van de sociaal juridische kaart is dat we het makkelijker en efficiënter willen maken voor burgers om geholpen te worden door een rechtshulpverlener. De burger komt vaak al te snel in aanraking met een advocaat met problemen die al eerder verholpen hadden kunnen worden. Een netwerk van sociaal raadslieden, juridisch loketten, rechtswinkels, buurtteams, juridisch spreekuren en andere (informele) rechtshulpverleners kunnen een burger bijstaan. Maar bij wie moet je zijn voor welk rechtsgebied? En hoe kunnen rechtshulpverleners sneller en ‘warmer’ naar elkaar doorverwijzen? 

Activiteiten

  • Onderzoeksproject Het Probleem van de Volle Boodschappentas waarin allereerst onderzoek werd gedaan naar de rol van digitale tools in de eerstelijns rechtshulpverlening. 
  • Prototyping, gebaseerd op diepgaande onderzoeksinzichten. Begeleide brainstormsessies met technische en juridische experts, studenten en partners schetsten een ideale oplossing voor het sneller oplossen van problemen in sociaal-juridische hulpverlening.
  • Het prototype werd gedurende de ontwikkelings- en testfase verfijnd via iteratieve software sprints van twee weken. Het eindproduct, dat gebruik maakt van Natural Language Processing (NLP) technieken ontwikkeld door Bluetick en experts op het gebied van arbeidsmarktonderzoek, identificeert de context van dossiers en beoordeelt de relevantie ervan ten opzichte van juridische bronnen. Continue gebruikersfeedback stuurde het ontwikkelingsproces aan, zodat de oplossing voldeed aan de behoeften van gebruikers en rechtshulpverleners.
  • Campagne WIJ ZIJN MOKUM waar rechtshulpverleners van de kaart werden uitgelicht, om de kaart onder de aandacht te brengen.

Resultaten

  • Een (visuele) en sociaal juridische kaart die alle (in)formele sociaal-juridische rechtshulpverleners in Amsterdam in kaart brengt en waarmee kwetsbare burgers geholpen worden bij het oplossen van hun complexe juridische problemen. 
  • De sociaal juridische kaart is inmiddels 16,3K bekeken.
  • 113 juridische partners zijn aangesloten bij de kaart.