Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
RestartUp is een samenwerking tussen de Amsterdam Law Hub, Startup Amsterdam, UvA en Gemeente Amsterdam met als doel om ondernemers te ondersteunen bij het nemen van betere financiële beslissingen in moeilijke tijden.

Voor ondernemers blijkt het lastig te begrijpen welke opties er zijn wanneer hun bedrijf met financiële problemen kampt. Het hoeft niet altijd uit te lopen op faillissement; toch lijkt dit soms de enige oplossing. Helaas is onze wet verwarrend en is er weinig ondersteuning om ondernemers hierbij te helpen. RestartUp hoopt hier verandering in te brengen.

Doelen & activiteiten

De 3 doelen, incluis activiteiten van RestartUp:

  • Doel 1: Het afronden van de ontwerp- en testafse van de eerste toolkit.
    (MVP) ontworpen door Sofija Pantic & Siske van Keimpema als onderdeel van ons masterprogramma, Justice Entrepreneurship

    Activiteiten:

    1. Process Mapping
    Met behulp van experts het visueel in kaart brengen van noodzakelijke stappen die genomen moeten worden in een faillissementsproces. Dit omvat verschillende takken voor verschillende soorten bedrijven. Ook zorgt het voor inzicht in welke informatie er per stap, en met welke instantie, moet worden gedeeld.

    Deze toolkit zal verder worden onderverdeeld in de drie belangrijkste stappen: vóór, tijdens én na het faillissement.

    2. Trajectontwikkeling
    Bryter, een zeer efficiënte tool voor procesautomatisering, biedt aan dat hun software  tijdens de pilotfase gratis gebruikt mag worden. Zodra alle informatie in kaart is gebracht, wordt het proces omgezet in een digitale toolkit. Dit omvat e-mailintegraties en het genereren van documenten, zodat we e-mails en formulieren namens startende oprichters vanuit het platform kunnen versturen. Ook wordt er met behulp van legal design relevante informatie gedeeld, toegankelijk gemaakt en vereenvoudigd.

    3. Testen
    Alle stappen zullen worden getest tijdens een reeks workshops met startende oprichters, die momenteel financiële uitdagingen ondervinden, in samenwerking met personen die het faillissementsproces al hebben doorlopen. 
  • Doel 2: Ontwikkeling van een ecosysteem voor een bredere lancering van de toolkit.
    Hoe? Door het opzetten van een 'failure ecosystem' dat wordt ondersteund door het netwerk van Amsterdam Venture Studios en de belangrijkste incubators en accelerators in Amsterdam.

    Activiteiten:

    1. Contact opnemen met relevante belanghebbenden en het in kaart brengen van hun respectieve behoeften en rollen binnen het falende ecosysteem.

    2. Het houden van drie testworkshops tijdens de ontwikkeling van de toolkit, om mensen samen te brengen en te leren van hun feedback.

    3. Ontwikkelen van een website en het opzetten van sociale media en Hubspot CRM om de communicatie en interactie binnen het ecosysteem te beheren.

    4. Organiseren van een lanceringsevenement van de toolkit, waarbij we de geteste prototype delen met het bredere ecosysteem.
  • Doel 3: Op zoek gaan naar particuliere investeerders.
    We doelen hier op investeerders die bereid zijn om het project samen met Gemeente Amsterdam te financieren, met als doel: het onderhoud en de uitbreiding van de toolkit op de lange termijn te ondersteunen (indien de pilot succesvol wordt getest).

    Activiteiten:

    Omdat de kosten van een faillissement zo hoog zijn en niet alleen grote problemen opleveren voor ondernemers, zijn we van plan om financieringspartners te zoeken. Deze zullen dan deel uitmaken van een financieringsmodel voor de langere termijn. We gaan hiervoor contact opnemen met banken, accelerators, rechtsbijstandverzekeraars en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) om na een succesvolle pilot een consortiumfinanciering voor vier jaar te bespreken. We hopen deze financiering te combineren met financiële steun van de Gemeente Amsterdam.