Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
In kunstproject Edgelanders werken kunstenaar Ehsan Fardjadniya en Raul Balai aan een fictieve zaak tegen de Gemeente Amsterdam, gebaseerd op het standpunt dat de stad onvoorwaardelijk huisvesting moet bieden aan iedereen, inclusief ongedocumenteerden. Het project is opgebouwd zoals een echte rechtszaak en bevat daarmee verschillende hoofdstukken. Denk hierbij aan het verzamelen van bewijs, het horen van getuigen en het daadwerkelijk vormen van een aanklacht. Met hun project willen ze aandacht vragen voor ongedocumenteerden en de positie van de Gemeente Amsterdam in relatie tot ongedocumenteerde vluchtelingen beïnvloeden en veranderen.

Doelen

De doelen van kunstproject Amsterdam On Trial zijn:

  • De kunstenaars willen Amsterdam voor de rechter dagen vanwege het gebrek aan waardige huisvesting voor vluchtelingen en asielzoekers, ondanks haar verplichtingen rond de uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens uit 2014.
  • Het beïnvloeden en veranderen van de positie van de Gemeente Amsterdam in relatie tot ongedocumenteerde vluchtelingen, of migranten. 
  • Meer aandacht voor de ingewikkelde procedures en bureaucratische verplichtingen die de gemeente oplegt voor het verkrijgen van documentatie en onvoorwaardelijke toegang tot Bed, Bad, Brood

Activiteiten

Deel I, The Background: In het Amsterdam Museum (2023) gaven de kunstenaars een tijdlijn van de eerdere juridische procedures die de voorwaarden van de zogenaamde bed-bad-broodvoorziening (BBB) hebben bepaald. 

Deel II & III, The Hearing & Framing: In Podium Mozaïek (2023) verzamelden ze i.s.m. Pim Fischer, Souleyman en andere betrokkenen bewijslast middels een performance, om te bepalen wat er is gebeurd met de belofte van menswaardige opvang van vluchtelingen. Tegelijkertijd presenteerden ze een installatie waarin de framing van vluchtelingen wordt ontrafeld, waarmee ze uitdaagden na te denken over de (beeld)taal die zij door de media voorgeschoteld krijgen.

Deel IV, The Witnesses: In De Appel presenteerden ze op zes schermen simultaan opgenomen interviews met ongedocumenteerde individuen, om je te confronteren met de complexe en vaak frustrerende processen waarmee ongedocumenteerden te maken krijgen. Deze getuigenissen vormen de basis voor het tribunaal tegen Amsterdam in 2025.

Deel V, The Indictment: dit laatste deel vindt plaats bij De Brakke Grond in februari 2025 tijdens het 750-jarig jubileum van Amsterdam. Alle voorgaande delen worden verzameld en vormen samen de aanklacht. Samen met een groep rechtenstudenten van de UvA zullen de kunstenaars deze aanklacht gaan formuleren in een interactieve performance.

Resultaten

  • Participatie en aandacht, gezamenlijke inzet voor het zeer actuele thema van waardige huisvesting voor en behandeling van vluchtelingen en asielzoekers
  • Samenwerkingen met theaters, NGO's, juristen, publiek, studenten